Stanoviště Letecké záchranné služby (LZS) by do roka a půl mohlo vzniknout také v Karlovarském kraji. Po jednání vlády to řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Tuto službu prozatím v regionu zajišťuje armáda z letiště v Líních u Plzně. Letecká záchranka najde zázemí na karlovarském mezinárodním letišti.
Po zřízení stanoviště v Karlovarském kraji by ji podle hejtmana Petra Kulhánka měla převzít civilní společnost. „Nikdy jsme nebyli blíže zřízení letecké záchranky. Usilujeme o ni řadu let,“ přivítal ministrovo prohlášení Radek Hes, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.
Finální rozhodnutí je podle něj v rukou politiků. Kraj i krajská záchranka jsou ale na tuto možnost připraveni. „Dokonce je předdomluva o tom, že by kraj zainvestoval vybudování základny letecké záchranky na karlovarském letišti,“ doplnil mluvčí záchranky.
Karlovarské letiště je k dispozici
To potvrdil i hejtman kraje Petr Kulhánek. „Investice kraje do základny může být dlouhodobějším záměrem. My ale nyní řešíme co možná nejrychlejší zřízení této služby,“ řekl hejtman.
Pokud by stát zítra řekl, že leteckou záchranku v Karlovarském kraji zřizuje, mohli by se podle hejtmana piloti na karlovarské letiště nastěhovat už do půl roku.
„Po dohodě s vedením letiště by se dalo využít stávající zázemí i pro potřeby Letecké záchranné služby. To je otázka jednotek měsíců,“ upřesnil Petr Kulhánek.
Také podle něj je dostupnost pomoci záchranářských vrtulníků v Karlovarském kraji problematická.
„Přibližně jedna třetina regionu jí není pokrytá. A jsou to hlavně horské oblasti, tedy nepřístupný terén, kde by letečtí záchranáři měli působit,“ vysvětlil hejtman.
Jednání v současné době kraj vede ve dvou rovinách. „Ta první je na úrovni civilního provozovatele Letecké záchranné služby, který by v současné chvíli byl připraven začít,“ řekl Kulhánek. Druhá rovina je složitější, jde totiž o způsob financování provozu.
Jedno stanoviště za 43 milionů ročně
„To řešíme s ministerstvem zdravotnictví, potažmo s rezortem financí. Rozhodně by ale provoz neměl být financovaný z krajského rozpočtu. Můžeme se podílet na investici do zázemí a infrastruktury, ale samotný provoz by měl být v režii státu,“ doplnil.
Podle ministerstva zdravotnictví stojí roční provoz jednoho stanoviště asi 43 milionů korun. Ta provozovaná policií a armádou, což je případ Karlovarského kraje, ale vyjdou dráž.
V souvislosti se základnou letecké záchranky v Líních musí stát řešit problém. Když kvůli stavbě gigafactory skončí její provoz, bude nutné najít nové místo také v Plzeňském kraji.
Vrtulník vzlétá k nejvážnějším případům
Podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka je zajištění nového místa pro LZS v Plzeňském kraji jedním z úkolů, který je třeba vyřešit, aby bylo možné továrnu na baterie do elektromobilů na letišti v Líních vybudovat.
Podle údajů ministerstva zdravotnictví připadá v Česku na jedno stanoviště letecké záchranné služby 1 055 tisíc obyvatel, v Rakousku se složitějším terénem 343 tisíc obyvatel a v Polsku 2 226 tisíc lidí.
Záchranářský vrtulník vzlétá k pacientovi asi ve třech procentech nejvažnějších případů, jakými jsou například dopravní nehody, zástavy srdce a podobně.