Je škoda, že paní hejtmanka a její náměstek zjevně byli duchem nepřítomní, když jsem prezentoval celou genezi jednání s Ministerstvem dopravy k budoucnosti silnice I/13 na jednání zastupitelstva. Byl to rok řady jednání, kdy jsme na jednáních i písemně argumentovali ministerstvu, že řešením podkrušnohorské magistrály není dvoupruhové uspořádání. Výsledkem, a to také srozumitelně na zastupitelstvu zaznělo, je dohoda nad přípravou nové trasy komunikace I/13, kdy koridor v územně plánovacích dokumentech bude vymezen pro budoucí čtyřpruh, nicméně předprojektová a projektová příprava začne na střídavém třípruhu.
Důvod je prostý – ekonomické zhodnocení stavby, podléhající jasným pravidlům, s aktuální intenzitou dopravy a výhledem na desetiletí dopředu neumožňuje schválit výstavbu plnohodnotného čtyřpruhového uspořádání. Co je však obrovským posunem vzhledem k dřívějším plánům ministerstva je právě skutečnost, že rozšíření na čtyři pruhy nebude „zamčeno“ pro budoucí rozšíření v horizontu, kdy intenzita dopravy naroste na odpovídající úroveň. Na základě této dohody bude nová přímá trasa Poohřím připravována bez prodlení tak, aby realizace mohla začít hned po dokončení celé trasy D6, tedy v roce 2029.
Bohužel zkratkovité laické vyjádření současného vedení kraje jen svědčí o naprosté neznalosti této problematiky, přestože oba jmenovaní si celý výklad vyslechli. Radikální plány paní hejtmanky tak mohou vést k jedinému – což také na jednání zastupitelstva zaznělo – že dogmatické trvání Kraje na okamžité stavbě dálnice povede jen k tomu, že se nebude připravovat vůbec nic. Může si tak připravit další destruktivní zářez na pažbě, stejně jako se jí dnes podařilo, navzdory reálnými daty ověřených prokazatelných a pozitivních výsledků, rozprášit komunikační tým Krajského úřadu.
Petr Kulhánek,
ministr pro místní rozvoj, místopředseda hnutí KOA